Utfordring: 30 dager med yoga

i hverdagen

30 days of yoga.
Før vi flyttet til Bøler, trente jeg på treningssenter 2-3 ganger i uka, og trivdes godt med det. Vi bodde fem minutters gange fra et passelig stort, hyggelig senter. Treningen ga meg overskudd, holdt vinterdepresjonen i sjakk, og forebygget vond rygg og stive skuldre. Planen var å fortsette med å trene på senter da vi flyttet. Men på Bøler er det ingen senter i gangavstand, og etter noen måneder innså jeg at jeg var blitt støttemedlem på SATS. Så jeg meldte meg ut.

Ikke lenge etterpå ble Orvar født, og barseltida brukte jeg til alt annet enn trening. Sove når jeg kunne, for eksempel. Etter hvert begynte jeg å gå lange turer, og det har jeg fortsatt med. Vi har jo skogen rett utenfor døra, og jeg synes den aller beste måten å få mosjon på, er å være i naturen. Jeg har likevel savnet treningssenteret litt, og kjent at kroppen min ville hatt godt av å bli sterkere. Jeg har tenkt at yoga kunne vært noe. Lenge har jeg tenkt på det. Og for noen dager bestemte jeg meg: Nå skal jeg prøve!

For å komme skikkelig i gang, har jeg bestemt meg for å prøve meg på 30 Days of Yoga (med Adriene). Nå har jeg kommet til dag 5. Det er litt skummelt å kringkaste her at jeg skal gjøre yoga 30 dager etter hverandre, nå blir jo fallhøyden stor. Men jeg tror at jeg skal klare det, og tenker at om jeg gjør 30 dager yoga på, si, 35 dager, så er det også ganske bra.

Nå har halvtimen etter at Orvar har lagt seg blitt yoga-tid. Det var vanskeligst å bestemme seg for å ta den tida den andre dagen. Men det føles så bra når man faktisk bare gjør det, selv om man egentlig tenker at man ikke orker. Og etterpå kan man for eksempel spise is og se en fin serie på Netflix.

Hvis noen flere har lyst til å prøve seg på utfordringen, ligger første video under her. Eller gå inn hit.

29 Kommentarer på Utfordring: 30 dager med yoga

  1. ina
    22:00, 29 mai 2015

    Spennende! Yoga er herlig. Trente en form for yoga da vi bodde på Kiellands Plass. Det var så behagelig og bra for kropp og sinn. Kunne tenke meg å begynne igjen, men så var det dette med tid, da.. Prioriteringer osv. Kanskje denne 30 dagersgreia hadde vært noe? Spennende er det uansett! Lykke til!

    Svar
    • Ine
      12:14, 31 mai 2015

      Jeg synes også det er bra for både kropp og sinn. Det går jo an å gjøre det annenhver dag, for eksempel? Eller bare et par ganger i uka. Man måå jo ikke gjøre de 30 dagene med yoga på bare 30 dager :)

      Svar
  2. o cel
    22:08, 29 mai 2015

    ja! jeg er så glad på dine vegne, yoga er herlig. og adriene er vittig og får meg til å smile når jeg egentlig ikke gidder. jeg er i gang med enda en runde, så jeg kan bli med :)

    Svar
    • Ine
      12:13, 31 mai 2015

      Hurra, så gøy! Heia!

      Svar
  3. Kjersti
    00:42, 30 mai 2015

    Neimen dæven, du også? SAMMENTREFF!

    Svar
    • Ine
      12:13, 31 mai 2015

      Å, så artig! Heia oss!

      Svar
  4. marire
    10:46, 30 mai 2015

    yoga og jeg møttes i vinter, og har holdt sammen siden. det er så fint! nettopp som du sier, for å bli sterkere og unngå stiv rygg og vondt i hodet. og så er det så greit at man kan trene hjemme de dagene man ikke orker å gå til treningssenteret/når treningssenteret er for langt unna/når man bare egentlig orker tjue minutter.
    heier masse på deg!

    Svar
    • Ine
      12:12, 31 mai 2015

      Så fint å høre! Heier på deg også! <3

      Svar
  5. Josefine
    12:02, 30 mai 2015

    Jeg har prøvd flere av videoene til Adriene, liker de veldig godt! Har en yogamatte liggende i Løten, slik at jeg kan praktisere når jeg er der. Vi bor jo 10 meter unna treninssenter nå, så jeg er spent på hvor lang dørstokkmila blir nå som vi skal flytte herfra.

    Svar
    • Ine
      12:12, 31 mai 2015

      Dørstokkmila ble litt for lang da vi flyttet, men da gjelder det å finne andre løsninger. Håper du finner noe som funker for deg! :)

      Svar
  6. Heidi
    13:25, 30 mai 2015

    Jeg prøvde opplegget da du først nevnte det, selv om yoga ikke er helt nytt for meg, men det ble for mye stress å gjøre det hver dag. Jeg prøver å tøye hver dag og så sitter jeg mye på gulvet og prøver å finne anledninger til bevegelse gjennom dagen. Trening finner jeg bare fremmedgjørende, fordi det blir et slags symbol på hvor fjernt det livet moderne mennesker lever er fra det livet vi er evolusjonsmessig tilpasset til å leve, men det er en av de sære kjepphestene mine. Det å kutte ned på bruk av møbler hjelper faktisk mye på styrken i kroppen, for da er man nødt til å holde seg selv oppe i motsetning til å kunne lene seg på møbler – det blir jo nesten yoga.

    Svar
    • Ine
      12:11, 31 mai 2015

      Jeg tenker at man kan finne sin egen måte å gjennomføre det på, også – bruke så mange dager man trenger til å komme gjennom, for eksempel. For min del trenger jeg å presse meg selv litt til å komme inn i en rutine nå, så da passer en slik utfordring fint. Jeg forstår faktisk hvordan du føler det rundt trening – men jeg tenker at så lenge jeg bor i ei blokk (ikke på en gård) og jobber på skrivepult/hardt butikkgulv (ikke med å sette poteter), er det helt nødvendig å finne måter å styrke kroppen på i hverdagen. Når det er sagt, håper jeg en gang å leve slik at jeg ikke trenger å trene. Også synes jeg yoga blir noe litt annet, det bruker jeg på en måte som stressmestring også :)

      Svar
  7. Maren
    13:32, 30 mai 2015

    Så fint å teste dette! Jeg har aldri prøvd yoga, så det frister å prøve ut en gang.

    Svar
    • Ine
      12:08, 31 mai 2015

      Anbefaler disse videoene, altså. Tror du vil like Adriene :)

      Svar
  8. ida
    18:14, 30 mai 2015

    Jeg har også tenkt å prøve meg på det nå som eksamen er overstått og jeg har fri. ^^ Masse lykke til!

    Svar
    • Ine
      12:07, 31 mai 2015

      Så gøy! Lykke til!

      Svar
  9. Synne
    18:26, 30 mai 2015

    Så gøy! Jeg mistenker at jeg ville synes yoga var fryktelig kjedelig (holdt på å sovne den ene gangen jeg prøvde pilates, i hvert fall), men jeg er jo veldig glad i hjemmetrening!

    Svar
    • Ine
      12:07, 31 mai 2015

      Hehe, det kan nok være! Man må jo bare finne det man trives med selv :)

      Svar
  10. Liv-hege
    21:31, 30 mai 2015

    Jeg har vært av-og-på med trening i alle slags former opp igjennom årene, også yoga. Men med en aktiv 4 åring og særdeles lite søvn har det vært lite overskudd til å prioritere trening de siste årene.. Jeg leste om Adriene og 30 dagers yoga på bloggen din – og det var et supert tips! Jeg må innrømme at det var ikke like enkelt å komme seg på matten hver dag, men litt etter litt ble det en del av hverdagen. Nå har jeg begynt på runde nr to – godt fornøyd! Og så praktisk det er å kunne gjøre det hjemme … :)

    Svar
    • Ine
      12:06, 31 mai 2015

      Kjenner meg veldig igjen! Det krever litt overskudd å få tatt den prioriteringen, selv om man vet hvor godt det gjør for kropp og sjel å finne tid til å røre på seg. Så gøy at du har fått til å gjøre yoga til en del av hverdagen din! Det er det jeg håper på å få til også!

      Svar
  11. hanne
    09:34, 31 mai 2015

    åh! har tenkt på det samme, tror jommen jeg skal joine deg. håper selvdisiplinen er enig med meg.
    (pst, savner hverdagen din på instagram!)

    Svar
    • Ine
      12:04, 31 mai 2015

      Nå har jeg fullført dag 7, er bittelitt stolt! Det føles veldig bra. Håper jeg klare alle 30 dagene. (Og det er hyggelig å høre! Jeg kommer nok snart tilbake, men akkurat nå kjenner jeg at en pause gjør veldig godt.)

      Svar
  12. Noor
    15:37, 31 mai 2015

    Jeg er på dag fire med den samme utfordringen! Så langt har det godt veldig bra :)
    Adriene har en video som heter «bedtime yoga routine», den bruker jeg i tillegg hver kveld. Ps: nå sover jeg som et lite barn hver natt, i motsetning til før som jeg gikk på sovepiller. :)
    Jeg ønsker deg lykke til med utfordringen!

    Svar
  13. Signe
    18:52, 31 mai 2015

    Åå, denne fullførte eg for ei knapp veke sidan! Har vore så vidt borti yoga før, men etter desse 30 dagane med regelmessig trening, føler eg at eg mykje meir kan gjere det sjølvstendig. Diggar dama!! (Og sjølv om det var nokre dagar der eg ikkje fekk høve til å gjere økta, var det lett å ta desse opp att neste passande dag – og deretter glede seg til neste økt igjen) Lurt å melde på epostadressa si, veldig koseleg å få dagleg påminning.

    Svar
  14. silje
    19:50, 31 mai 2015

    har holdt på med yoga i noen år nå, og det er den beste treningen spør du meg :) er jo ikke akkurat utholdenhetstrening, men gud hvor deilig det er! løsne opp stive muskler og i det hele tatt være mykere, såååå deilig!

    Svar
  15. Hanne
    20:24, 31 mai 2015

    Lykke til med yogaen, Ine! Jeg har drevet med yoga før og liker det veldig godt. Man føler seg så vel etterpå. Selv har jeg dilla på jogging for tiden. Det trodde jeg virkelig aldri at jeg noen gang skulle få, men en god joggepartner gjør susen. Deilig å få trent er det i alle fall.

    Svar
  16. Hege
    14:41, 04 jun 2015

    Tusen takk for tips! Går for tiden på yoga én gang i uka, men vil gjerne prøve dette etter hvert da målet er hjemmepraksis. Hører gjerne hvordan det gikk etter de 30 – 35 dagene :-)

    Svar
  17. hilde
    16:09, 04 jun 2015

    Hei, for en fin blogg du har! Ville bare tipse deg om Irja som holder kurs Ashtangayoga på Eterfabrikken, hun er veldig flink! Nå starter vel ikke nye kurs før i august da. Ellers er det over 400 videoer å velge mellom på yogobe.no hvis du liker hjemmeyoga best, der er veldig mange gode lærere samlet og du har masse ulike yogastiler å velge mellom.

    Svar
    • Ine
      12:38, 05 jun 2015

      Hei! Takk for tips, det høres veldig interessant ut. Har veldig lyst til å ta et kurs en gang, og det hadde jo vært supert med noe som foregår i nærheten :)

      Svar

Svar Liv-hege Avbryt

Epost-adressen vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er markert*






Kommentar *