Superfrokost for mammaer

i barnelitteratur, litteratur og kultur, mammaliv, vegetarmat

Først: Tusen takk for alle fine ord, forslag og ønsker jeg fikk på dette innlegget. Ønskene skrives ned i notatboka mi, og blir kjempefine å ha som inspirasjon fremover. Det er virkelig supert å høre hva dere er interessert i å lese om!

Nå tenkte jeg å skrive litt om mat. Mange ønsket seg tips til vegetarmat, og det har jeg veldig lyst til å dele. Det gir meg dessuten en ekstra grunn til å være litt kreativ på matfronten. Jeg har nemlig vært litt matlei en stund (for meg er det kjemperart, for jeg er virkelig veldig glad i mat), med det resultatet at jeg mangler både d-vitamin, jern, magnesium og b12. Når man ikke spiser kjøtt, må man være ekstra nøye på å få i seg grove kornprodukter, næringsrike grønnsaker, nøtter, frø og belgfrukter. Jeg har ikke vært så flink til det i det siste.

Jeg har jo nevnt tidligere at tida etter jul har vært ganske tung. Jeg var helt utslitt, og måtte ta en pause fra masterskrivingen. Den pausen ble faktisk på flere måneder. Men nå er jeg i gang igjen, og det føles bra. Jeg har også fått en ny lege, som er helt super. Hun har et helhetlig syn på helse, og var derfor veldig opptatt av å sjekke om det kunne være en fysiologisk grunn til at jeg har vært så sliten og lei. Vi tok blodprøver for å sjekke alt fra jernlager, blodprosent og d-vitamin, til om jeg kan ha en betennelse i kroppen eller cøliaki. Alt så heldigvis fint ut, bortsett fra disse manglene. Men de har utrolig mye å si, både for kroppen og humøret. Alt henger jo sammen.

Så nå har vi laget en plan, som innebærer at jeg skal ta tilskudd av det jeg mangler, spise et egg om dagen og mer nøtter og frø. Legen foreslo også at jeg skal spise både rød og hvit fisk, og jeg kjenner at det er ok å prøve. (Men oppdrettsfisk holder jeg meg langt unna!). Jeg tenker at frokosten er et fint måltid å få inn mye av dette på, så planen min fremover er å spise en skikkelig superfrokost for mammaer.

Untitled
Et økologisk egg og en skål med gresk yoghurt, peanøttsmør, granola, mandler, linfrø, gresskarkjerner, mørk sjokolade og bær/frukt. Egg er en veldig bra kilde til b12, mens frokostblandingen gir masse sunt fett, magnesium og litt jern. Så det for bli dagens tips til en god vegetarisk frokost, som er super enten man er mamma eller ikke.

Untitled
Egentlig bør jeg jo droppe frokostkaffen, siden kaffe hemmer jernopptaket. Men denne mammaen må ha kaffe om morgenen.

Untitled
Frokosten blir forresten ekstra super med en liten en som tasser rundt, stjeler bringebær fra mammaen og vil lese bøker når pappaen prøver å drikke kaffen sin. Den store favorittboka om dagen er Kvar er mamma mi? Den handler om vesle ugle som faller ut av reiret, og må finne igjen mammaen sin. Den er egentlig anbefalt fra 2 år, men Orvar blir veldig engasjert av den, og roper «mamma mamma!» når vesle ugle endelig finner igjen mamma. Den har nydelige illustrasjoner, og er både litt skummel og trygg på én gang. Der fikk dere et barneboktips også! God onsdag!

17 Kommentarer på Superfrokost for mammaer

  1. anaruh
    09:59, 06 mai 2015

    Så bra at legen din har gjort annet enn å bare avfeie deg med at «sånn er det å være småbarnsmor!» Jeg har også en veldig god lege nå, og da vi fant ut at jeg trengte tilskudd av D-vitaminer, ble ting litt lettere. Og i tillegg til å endre litt på kostholdet (bli mer bevisst på hvilke matvarer man burde spise sammen, og hvilke som burde holdes adskilt) fikk jeg også «beskjed» om å prioritere en liten stund med egentid hver dag. Som mamma får man lett dårlig samvittighet og føler seg egoistisk når man setter hjem og familie på vent mens man gjør noe for seg selv, så for meg var det godt å ha en lege som sa at dette var riktig og viktig. Etter at jeg begynte å ta litt bedre vare på meg selv har både jeg og de tre andre i familien fått det mye, mye bedre :)

    God bedring og masse pepp – håper energien din snart er tilbake på topp!

    Svar
    • Ine
      10:15, 06 mai 2015

      Ja, er veldig glad for at jeg har funnet henne! Satser på at tilskudd og et litt mer gjennomtenkt kosthold gir mer energi fremover :) Det høres lurt ut å prioritere litt egentid! Særlig når det gir påfyll og energi til å ha det bedre sammen som familie. Jeg er veldig glad for at jeg har mange rolige dager med hjemmekontor, der jeg kan ta pauser som gir påfyll. Det er luksus! Takk for pepp <3

      Svar
  2. Anja
    11:15, 06 mai 2015

    Eg tar tatt D-vitamin fast heile vinteren no, og eg merka stor forskjell på humøret i forhold til forrige vinter. Eg er jo og disponert for tungsinn, slik som deg, så det var deilig å finne noko som kunne hjelpe litt! Så bra du tar tak i det med så variert kost, der har eg vore litt slapp i det siste. lagde meg veldig næringsrik frokost før, men føler at den blir tammare og tammare. Takk for inspirasjon!

    Svar
    • Ine
      11:17, 06 mai 2015

      Så bra at det har hjulpet! Synes også det er veldig fint å få i oppgave av legen å være ute i sola :) Og så fint at du ble frokostinspirert! Jeg har stort sett spist en skive med brunost hele vinteren, så nå var det godt med noe annet.

      Svar
  3. Josefine
    12:19, 06 mai 2015

    Veldig kjekt innlegg! Slike innlegg som dette er veldig gøy, der du får se hverdagsliv :) godt å høre at du har en kjekk lege, ettersom jeg studerer medisin selv og har vært borti mange selv som aldri burde vært det! Viktig med helhetlig syn på helse og å ta pasienten på alvor :)

    Svar
    • Ine
      13:08, 06 mai 2015

      Takk for tilbakemelding! Skal prøve å få til flere slike innlegg fremover. Har liksom tenkt at det kanskje er kjedelig, men virker som folk liker det :) Og ja, det er virkelig gull verdt med en kjekk lege! Så fint at du som legestudent er bevisst på å ha et helhetlig syn på helse, og å ta pasienten på alvor.

      Svar
    • S
      14:14, 06 mai 2015

      Viktig innlegg, skal sjølv tenke meir på kosthold fremover. Og er enig i at det er kjempefint å lese kverdagsinnlegg :) Det enkle er ofte det beste!

      Svar
  4. Ane
    13:01, 06 mai 2015

    Herlig! Jeg har slurva mye med maten i det siste selv, og kan nok ikke skryte på meg det varierte, sunne vegetarkostholdet jeg helst skulle hatt. Takk for et godt tips!

    Og viktigst: Så godt å høre om den nye legen din. Det kan gjøre hele forskjellen!

    Svar
  5. samovaren
    13:35, 06 mai 2015

    takk for så fint tips! og eit hjarte til lille orvar som er så fin.<3

    Svar
  6. synnøve
    15:14, 06 mai 2015

    Den frokosten så god ut! Det vil jeg lage en dag. Jeg har laga en havregrøt til frokost i det siste som er veldig god og næringsrik. Den bør du prøve en gang! Da tiner jeg en halv kopp frosne blåbær i mikroen mens jeg koker opp litt havregryn med melk. Når grøten er ferdig blander jeg inn litt cottage cheese og heller den over blåbæra. På toppen har jeg en banan, en neve valnøtter, og en dæsj flytende honning. NAM :D

    Svar
  7. Stine Friis
    15:23, 06 mai 2015

    Mangler er kjipt :( Selv har jeg både lite B-vitamin, jern og hemoglobin. Hemoglobinnivået mitt er så lavt at jeg ikke får bli blodgiver. Og det er veldig trist synes jeg. Starta på tilskudd, og da føler jeg meg bedre (pluss at hår og negler også trives). Jeg er også allergisk mot nøtter, så kan liksom ikke få noe ved å spise dem. Så da ble tabletter redninga – i tillegg til masse grønnsaker!

    Svar
  8. Maren
    15:25, 06 mai 2015

    For en super frokost! Og jeg er glad for at du har funnet frem til en god lege <3

    Svar
  9. Nina
    18:29, 06 mai 2015

    Det høres ut som en kjempegod frokost! Jeg gleder meg til mattips :) A Modern Way to Eat av Anna Jones er en god vegetarisk bok om man er litt matlei.

    Svar
  10. Andrea
    12:34, 07 mai 2015

    Var en som nevnte det, men havregrøt er veldig næringsrikt. Og det er jo hakket enklere å lage enn den veldig digge frokosten du viste fram her :), så hvis motivasjonen skranter så er nok havregrøt mye bedre enn brødskive. Veit jo ikke om du har noe problemer med mage og fordøyelse, men brunost er proppfull av laktose som kan være tøft for magen. – Kjennes nesten litt overskridende å komme med direkte kostholds-tips, men siden du selv var inne på det håper jeg det er okay :) Jeg har en kronisk sykdom som har gjort at jeg har vært nødt til å være veldig oppmerksom på kosthold, men det virker så utrolig godt på hele kroppen – så den biten er jeg egentlig bare veldig glad for! Selvom man ikke reagerer direkte på cøliaki eller laktose kan det å begrense inntaket av hvete og sukker (og salt, som ofte gjemmer seg i ferdigprodukter) virkelig gjøre underverker.

    Svar
    • Ine
      21:20, 07 mai 2015

      Havregrøt er veldig godt! Brunost har jeg ingen problemer med å spise, heldigvis – er veldig glad i det :) Så bra at du har funnet noe som passer for deg!

      Svar
  11. Synne
    17:26, 07 mai 2015

    Å, nam, jeg elsker gode frokoster!
    Jeg må også ha kaffe om morgenen, men jeg er veldig streng på å drikke den etter at jeg er ferdig med å spise, for at den skal ha minst mulig effekt på opptaket av jern – og så drikker jeg alltid appelsinjuice til frokosten, som fremmer opptaket! Yay!

    Svar
    • Ine
      21:17, 07 mai 2015

      Ja, gode frokoster er herlig! Man bør egentlig vente rundt 1,5 time med å drikke kaffe etter måltider, tror jeg. Men jeg tenker at siden det bare er til frokosten jeg drikker kaffe, går det greit. Appelsinjuice ved siden av maten er veldig lurt!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Epost-adressen vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er markert*






Kommentar *