Island

i reiser

For akkurat en uke siden kom jeg hjem fra fem fine dager på Island. Jeg reiste sammen med mamma, min barndomsvenninne (og nabo!) Tine og hennes mamma Vigdis. Vi hadde en veldig fin tur, og nå tenkte jeg å dele noen bilder med dere + noen tips til dere som planlegger å reise til Island!

Reykjavik er en skikkelig skjarmerende liten by, med fargerike små hus, bratte gater, utallige små unike butikker, koselige kaféer og gode restauranter. Vi var så heldige å få låne et rekkehus som lå en liten gåtur utenfor sentrum av byen noen dager, også delte mamma og jeg et hotellrom to netter.

Vi var enige om at vi var et ganske rolig reisefølge; kveldene ble tilbrakt på stua med bøker, strikketøy og husets katt.

reykjavik
Dagene brukte vi til mye forskjellig: Vi så på alle fine små hus, besøkte Reykjavik Art Museum og National Museum of Iceland, drakk uttallige kopper kaffe, kikket i fine butikker.

Vi besøkte Harpa, Reykjaviks konserthus. Veldig spennende arkitektur!

IMG_9140 IMG_9142 IMG_9149
Vi drakk kaffe hos Reykjavik Roasters (Kárastígur 1), en hyggelig liten kafé/kaffebrenneri. Byens beste kaffe! Og en liten spasertur unna Hallgrímskirkja, som er verdt å se.

Vi spiste mye god mat. Her lunsj på Meze (Laugavegur 42) som var veldig bra! Ellers kan jeg anbefale å spise på Gló (Laugavegur 20B) eller Ostabúðin (Skólavörðustíg 8). Sandholt (Laugavegur 36) er veldig hyggelig for kaffe og kaker, de har også gode sandwicher. Ellers liker jeg Tíu Dropar (Laugavegur 27) veldig godt, og The Laundromat Café (Austurstræti 9) er avslappet og hyggelig, og super hvis man har med seg barn.

IMG_9086 Vi leide bil en dag, og dro på tur! Først kjørte vi til Tingvellir, så videre til Skalholt og til slutt til Eyrarbakki. Hvis man har mulighet, anbefaler jeg å leie bil når man er på Island. Så kan man velge selv hva man vil se, og hvor lang tid man vil bruke hver plass. Ellers finnes det mange muligheter for å dra på organiserte turer, og det er helt sikkert også veldig bra!

IMG_9117 IMG_9128
Eyrarbakki besøkte vi i fjor, og det var så fint å være der igjen! Skulle ønsker vi hadde et lite hus her.

hestar
Sist, men ikke minst: Tine og jeg dro på ridetur med Eldhestar! Det er faktisk tredje gang jeg er på tur med Eldhestar, og jeg har vært like fornøyd hver gang. Denne gangen dro vi på en tur blant de varme kildene i Hveragerði, og det var fantastisk. Nå drømmer vi om å reise på en flere dager lang ridetur på Island. Kanskje som 30-årsgave til hverandre? Jeg er i hvert fall ikke ferdig med Island, men det tror jeg heller aldri at jeg blir.

Jeg har fått noen spørsmål om Islandstips, håper dere som har spurt fikk noe ut av dette. Det er bare å legge igjen en kommentar hvis det er noe dere vil vite mer om, jeg svarer mer enn gjerne!

13 Kommentarer på Island

1. samovaren
    17:58, 10 sept 2015

fantastisk. supert med fine tips! åh, som eg saknar reykjavík no!

2. Silje
    19:13, 10 sept 2015

Her var det mange fine tips! :) Me åt sjølv på Meze då me var i byen i fjor, og der går me gjerne igjen om me besøker byen ein annan gong!

3. ida
    20:57, 10 sept 2015

Island er et så fint land! Har vært der en gang, men da gikk jeg i sjette klasse, så det er noen år siden. Husker vi leide leilighet i Reykjavik, i tillegg til å reise rundt med bil. Men minnene har dessverre blitt svakere med årene, så må nok ta turen dit engang i fremtiden! Takk for et fint innlegg :)

4. June
    21:26, 10 sept 2015

Ser så herlig ut! Fint med tips, MÅ jo komme meg til Island en eller annen gang :D

5. Josefine
    13:21, 11 sept 2015

Så fint! Jeg har hatt lyst til å besøke Island kjempelenge, og jeg tror det blir en tur dit til sommeren etter at masteren er levert.

6. Røverdatter
    14:31, 11 sept 2015

Det ser så utrolig fint ut! Reykjarvik og Island står høyt på reiselista mi. Fine bilder fra en fin by!
    God helg!

7. tine katrine
    22:42, 11 sept 2015

Jeg har så lyst til Island, men det virker som et sted det er fint å ha bil ja, så vil vente til jeg eller en god venn har lappen!

8. Henriette
    12:54, 15 sept 2015

Tusen takk for supre tips :-) Vi var på personaltur/ studietur til Island på den forrige skolen jeg jobbet ved, og det var en fantastisk plass. Selv om hotellet var rimelig surrealistisk, verdens minste rom på Cabin Hotel. Nå som jeg skal bli norsklærer er det kanskje på tide med en studietur.
    Ellers har jeg oversatt tipsene til engelsk og sendt de til en fransk kamerat som skal på tur.

9. Fioljenta
    12:44, 16 sept 2015

Åh, Island! <3 Jeg skal dit i oktober, siden du har så god kjolesmak lurer jeg på om du oppdaget noen fine kjolebutikker når du var i Reykjavik? Enten det er second hand eller lokalt produsert :) takk for at du skriver slik en nydelig blogg!

• Ine
      15:19, 16 sept 2015

Så gøy at du skal til Island! Hm, nå må jeg tenke litt – jeg fant nemlig ingen kjole da jeg var i Reykjavik nå. Men jeg kjøpte ei skjorte på en veldig fin butikk som het Org (i Laugavegur), der solgte de fair trade-merkede klær. Det er en del fine vintagebutikker, fant en fin guide her. Ellers liker jeg Kron Kron, men det er jo litt dyrt. God tur!

10. Synne
    18:20, 17 sept 2015

Oi, for et hyggelig reisebrev fra Island, og for noen fine tips! Dette innlegget skal jeg finne fram hvis (når!) jeg reiser dit en dag.

11. ina
    20:25, 26 sept 2015

Island!<3 Så innmari fint, Ine! Det ser ut som om dere hadde en kremtur. Naturen ser helt magisk ut, og de fargerike små husene er så søte!